به عنوان یک رهبر بخشی از نقش شما این است که اعضای تیم خود را مدیریت و کمک کنید تا بهترین خود باشند. بنابراین، موضوع مهمی است که شما نحوه شناسایی نشانه های یک کارمند ناراضی را فرا بگیرید. زیرا رسیدگی به موقع به این مسئله می تواند از تبدیل شدن آن به مشکلات بزرگتر جلوگیری کند. چون عدم رسیدگی به این مشکلات کوچک، می تواند کل تیم را تحت تاثیر قرار دهد. با شناخت و رسیدگی به نگرانی های کارکنان ناراضی رهبران می توانند محل کار هماهنگ و سازنده تری ایجاد و روی فرهنگ عالی تمرکز کنند. در ادامه مقاله ” نشانه های شناخت کارمند ناراضی چیست؟ ” به پاسخ های این پرسش کلیدی میپردازیم.
کارمند ناراضی کیست ؟
او عضوی از تیم است که از کارفرما، تیم یا مسئولیتهای خود شکایاتی دارد و بر کار آنها تأثیر میگذارد. او ممکن است بر این باور باشد که سازمان میتوانست به یک موضوع واکنش بهتری نشان دهد. گاهی اوقات، یک رویداد واحد باعث توهین به یک کارمند می شود. همچنین ممکن است یک خط مشی شرکت یا مجموعه ای از موارد منجر به افزایش نارضایتی کارمند شود.
این رفتارها ممکن است بین افراد متفاوت باشد. بنابراین این احساسات ممکن است بسته به سبک ارتباطی، شخصیت و سطح اقتدار کارمند، متفاوت ظاهر شوند. اعضای تیم ناراضی به جای اینکه نگرانی های خود به مدیریت انتقال دهند، عدم تایید خود را با همکاران در میان می گذارند. مداخله ناظران برای کاهش خطراتی که ممکن است برای یک سازمان ایجاد کند، حیاتی است.
مثالی گویا بر این قضیه :
اگر کارمندان از پاداش خود ناراضی شوند، ممکن است حداقل تلاش را برای کار خود انجام دهند. آنها ممکن است متعهد شوند که مقدار کاری را که احساس می کنند با حقوق آنها مطابقت دارد انجام دهند. این تا زمانی که کسی به نگرانی های آنها گوش دهد ادامه خواهد داشت. یادگیری نحوه برقراری ارتباط موثر با این کارمندان و اصلاح وضعیت برای مدیران یا هر کسی که به دنبال موقعیت رهبری است بسیار مهم است. برخورد با کارمندان ناراضی مسئله ای است که هر کسب و کاری در مقطعی با آن مواجه می شد.
نشانه های تشخیص کارمند ناراضی :
این نشانه ها میتوانند در رفتار شخص به خوبی نمایان شوند. از استرس و تغییرات خلق و خو تا تغییر در بهره وری و میزان کارایی فرد برای سازمان ممکن است رخ دهد که همگی بستگی به درجه ی نارضایتی و نحوه ی بروز این عدم رضایت در افراد دارد. در ادامه چندین نشانه را بررسی میکنیم تا با دقت در آنها بتوانید محیط کاری خود را آنالیز کنید.
تغییر در نحوه برقراری ارتباط :
یک کارمند ناراضی ممکن است کمتر ارتباط برقرار کند یا از تعامل با همکاران و مافوق اجتناب کند. هنگامی که درگیری ایجاد می شود، فرد ممکن است در جستجوی راه حل مقاومت کند یا در ایجاد یک جو خصمانه نقش داشته باشد. تغییرات در الگوهای ارتباطی به فرم های نوشتاری نیز گسترش می یابد. یک کارمند ناراضی ممکن است در پاسخگویی به ایمیل ها، پیام ها یا سایر اشکال ارتباطی کاهش یابد. این عدم مشارکت می تواند مانع از همکاری موثر شود و به انزوا در تیم کمک کند.
تغییر کیفیت روابط بین فردی :
روابط در محل کار می تواند بینشی در مورد رضایت کارمند ارائه دهد. اگر یکی از اعضای تیم قبلاً همکار شروع به نشان دادن رفتار غیرهمکاری، درگیری با همکاران، یا عدم تمایل به حمایت از اهداف تیم کند، ممکن است نشان دهنده نارضایتی اساسی باشد.
مکالمات پریشان: اگر متوجه شدید که یکی از اعضای تیم مکررا با همکاران خود صحبت های ناراحت کننده ای دارد و مستعد شکایت کردن هست، این می تواند نشانه ای از نارضایتی آنها از شرایط کار فعلی باشد.
تعاملات غیرحرفهای با سایر اعضای تیم: کارمندان ناراضی ممکن است تعاملات غیرحرفهای با همکاران نشان دهند که نشان میدهد تمایلی به همکاری یا کمک به دیگران ندارند.
کاهش کیفیت تعاملات با مشتری: کاهش کیفیت تعاملات خدمات مشتری می تواند نشان دهنده نارضایتی داخلی باشد که بر جنبه های بیرونی کار تأثیر می گذارد. کارکنان ناراضی ممکن است برای حفظ رفتار مثبت و حرفه ای هنگام تعامل با مشتریان به کمک نیاز داشته باشند، که می تواند بر شهرت سازمان و رضایت مشتری تأثیر بگذارد.
تغییرات نگرش افراد :
یک تغییر قابل توجه در نگرش، که در آن یک کارمند منفی تر یا انتقادی تر می شود، ممکن است نشان دهنده نارضایتی اساسی باشد. عدم تمایل به شرکت در فعالیت های تیمی یا مشارکت در جو کار مشترک یکی دیگر از نشانه های رفتاری است که باید به آن توجه کرد.
علائم تغییر بینش ها :
افزایش سطح استرس یا کاهش اشتیاق: استرس ممکن است افزایش یابد. ممکن است شاهد کاهش اشتیاق برای شغل باشید. کارمندانی که احساس عدم مشارکت می کنند ممکن است علاقه کمتری به فرصت های توسعه حرفه ای نشان دهند یا عدم اشتیاق به ابتکارات شرکت را نشان دهند.
تغییرات در حضور فیزیکی: ظاهر و زبان بدن می توانند بینش های ارزشمندی را ارائه دهند. یک کارمند ناراضی ممکن است علائم مشهود استرس مانند زبان بدن پرتنش، آههای مکرر یا کمبود کلی اشتیاق را نشان دهد. نظارت بر نشانههای غیرکلامی میتواند به شناسایی کارکنانی کمک کند که ممکن است آشکارا نارضایتی خود را ابراز نکنند. اما آن را از طریق رفتارهای ظریف منتقل میکنند.
تغییرات در عملکرد کاری :
تغییرات قابل مشاهده در عملکرد کاری، مانند کاهش کیفیت کار، افزایش خطاها یا کمبود انگیزه، می تواند نشانه ای از یک کارمند ناراضی باشد.
افت بهره وری افراد :
اگر یک یا چند کارمند به دلیل نارضایتی خود بهترین تلاش خود را به کار نگیرند، می تواند بازده کلی تیم را کاهش دهد. در این صورت کسب و کار ممکن است عواقب مالی بدی را تجربه کند. وقتی مدیریت روابط مثبت را با کارکنان ناراضی احیا می کنید، عادات کاری آنها ممکن است بهره وری را افزایش دهد. افزایش کارکنان راضی برای ثبات و بهره وری سازمان کلیدی است.
مدیریت یک کارمند ناراضی ممکن است شانس ترک سازمان را کاهش دهد و از نرخ ماندگاری محافظت کند. نزدیک شدن به یک کارمند ناراضی و بررسی دلیل ناراحتی آنها می تواند باعث شود که آنها احساس کنند یک عضو ارزشمند شرکت هستند و کمتر احتمال دارد که استعفا دهند یا بقیه اعضای تیم شما را مختل کنند. درعوض، میتوانید از آنها حمایت کنید تا حامیان شرکت شما شوند و فعالانه حفظ کارمندان را بهبود بخشند.
افزایش تعداد وقفه ها: این می تواند مانند استراحت های اضافی یا دوره های طولانی ناهار باشد. یک کارمند غیرفعال ممکن است به دنبال راه هایی برای جدا شدن فیزیکی از محل کار باشد که نشان دهنده تمایل به فاصله گرفتن از خود است.
تغییرات حضور فرد :
افزایش تاخیر یا غیبت: تاخیر مکرر یا غیبت طولانی مدت می تواند نشان دهنده نارضایتی باشد. با این حال، غیبت ممکن است به دلیل قانونی باشد. قبل از هر اقدامی، خود را در مورد پیامدهای منفی احتمالی که ممکن است با آن مواجه شوید و قوانین قابل اجرا آموزش دهید. ممکن است دلایل دیگری برای نشان دادن برخی از این علائم توسط یک کارمند وجود داشته باشد.
بنابراین نمایش برخی از آنها لزوماً به این معنی نیست که آنها یک کارمند ناراضی هستند. با این حال، در نظر گرفتن این موارد می تواند مفید باشد. شناخت سریع کارکنان ناراضی به کارفرمایان و مدیران اجازه می دهد تا به مسائل اساسی رسیدگی کنند، ارتباطات باز را تقویت کنند و استراتژی هایی را برای بهبود رضایت کارکنان اجرا کنند. با مدیریت فعال منابع بالقوه نارضایتی، سازمان ها می توانند محیط کاری مثبت و سازنده تری ایجاد کنند.
همچنین بخوانید : چگونه کارمند ناراضی را مجدد جذب کنیم ؟
منبع : Harvard Business review