رهبران در خط مقدم نیستند و نمی توانند همیشه همه چیز را ببینند. آنها باید ابتدا برخی از عواملی را که باعث سختی کارمندانشان می‌شوند شناسایی کنند و به سرعت به مشکلات آسان رسیدگی کنند. رسیدگی به یک کارمند ناراضی مستلزم یک رویکرد متفکرانه و پیشگیرانه برای رسیدگی به نگرانی های آنها و حفظ یک محیط کاری مثبت است. اغلب اوقات، یک رهبر ممکن است مسائل را فوراً تشخیص ندهد.

پاسخ های کارشناسان :

بهتر است برای تعیین علت اصلی نارضایتی یک کارمند و چگونگی حل آن، گفتگوی باز داشته باشند. در اینجا، 16 عضو شورای منابع انسانی فوربس، خطاب به سوال ” چگونه کارمند ناراضی را مجدد جذب کنیم؟ ” پاسخ های خود را ارائه کردند.

ایجاد اعتماد :

باید به تجربیات آنها احترام بگذارید. شما نمی‌توانید بدون گوش دادن فعالانه به نگرانی‌های آن‌ها به نحوه عملکرد آن‌ها در شرکتتان احترام بگذارید. نمی‌توانید بدون استفاده از این اطلاعات برای تکامل فرهنگ خود دوباره اعتماد ایجاد کنید.

حرفه ای بمانید همیشه رفتار حرفه ای داشته باشید. از واکنش عاطفی یا مقابله ای خودداری کنید. نشان دادن خونسردی لحن مثبتی برای تعامل ایجاد می کند.

استراتژی ارتباطی با کارمند ناراضی :

وقتی رهبران برای ایجاد روابط معتبر با تیم‌های خود وقت نمی‌گذارند و استراتژی ارتباطی که ارزش‌های شرکت را به اشتراک می‌گذارد و «چرا» را به کارمندان یادآوری می‌کند، ندارند، کارمندان ممکن است چشم‌انداز کلی را از دست بدهند. عمل ساده چک کردن شخصی و حرفه ای می تواند کمک زیادی به ایجاد احساس قدردانی در تیم کند.

مایکل هلد : رهبران می توانند روابط خود را ایجاد کنند و با باز بودن و شفاف بودن و تشویق کارمند به انجام همین کار، کناره گیری آرام را درک کنند.

دریابید که چگونه حمایت کردن را تقویت کنید. برای رسیدن به قلب آنچه که باعث بی تفاوتی کارمند در محیط کار است، می توان سوالاتی پرسید. برای حمایت از کارمند آماده باشید. شروع یک مکالمه با این جمله : “احساس می کنم مشکلی وجود دارد. چه کمکی می توانم انجام دهم؟” یک شروع عالی است.

بررسی اولویت های کارمندان :

به عنوان رهبر، ما برای کارمندان خود کار می کنیم، نه برعکس. از کارهای روزمره خود یک قدم به عقب بردارید و آنها را در اولویت قرار دهید.

چگونه؟ آنها را یک به یک ملاقات کنید تا بپرسید که به عنوان یک کسب و کار و به عنوان یک رهبر چه کارهایی را باید متوقف کنید، شروع کنید یا ادامه دهید. از آنها بپرسید که آیا منابع مناسب و ابزارهای مناسب برای انجام بهترین کار خود در عین حال که در کار هستند، دارند یا خیر. در کنار آنها باشید و گوش کنید.

رهبران باید به حجم کاری و اولویت‌های کارمندان خود توجه زیادی داشته باشند. باید مطمئن شوند که کارمندان خود را تا حدی تحت فشار قرار نمی‌دهند که دست از تلاش بردارند. زیرا خیلی چیزها در جریان است. تعادل بین کار و زندگی در حال حاضر در ذهن همه است. بنابراین در مورد آن صحبت کنید و در صورت نیاز با آن کنار بیایید.

برنامه ریزی :

یک محیط کاری مثبت ایجاد کنید. با ترویج ارتباطات باز و ترویج دیدگاه های مختلف، روی ایجاد یک فرهنگ کاری مثبت از احترام و فراگیری کار کنید. فعالیت‌های تیم‌سازی و رویدادهای اجتماعی را برنامه‌ریزی کنید تا به همه کمک کنید با هم پیوند بخورند، سرگرم شوند و عدم مشارکت را به حداقل برسانید. دستاوردهای کوچک و بزرگ را جشن بگیرید. فراموش نکنید که در صورت امکان، ترتیبات کاری منعطف را برای حمایت از تعادل خوب کار و زندگی و ترویج فرهنگ مثبت شرکت ارائه دهید.

جلسات هفتگی  را برنامه ریزی کنید. با ارزش ترین رابطه ساز (و بازسازی کننده) جلسه برنامه ریزی شده هفتگی یک به یک است. در این جلسات است که رهبران روابط ایجاد می کنند، در مورد افراد خود یاد می گیرند و تغییرات اولیه را شناسایی می کنند که ممکن است نشان دهنده عدم مشارکت یا حواس پرتی باشد. مردم نیاز به دیده شدن، ارزش گذاری و قدردانی دارند. این جلسات 1:1 روابطی را ایجاد می کند که این ارتباط را تقویت می کند.

تعاملات سازنده :

از بهترین کاری که کارفرمایان می توانند انجام دهند این است که به سادگی از افراد خود تشکر کنند. به رسمیت شناختن کارکنان را به عنوان روشی پایدار نهادینه کنید. این گونه کارکنان احساس میکنند که توسط تیم خود ارزشمند و مورد تایید قرار میگیرند و به طور مداوم با جداسازی ریشه آن مبارزه می کند.

تعامل و رشد کارکنان را تقویت کنید. رهبران باید بر حفظ ارتباطات عاطفی با کارکنان خود کار کنند. به ویژه زمانی که کارمندان از راه دور کار می کنند. شما باید ارتباط منظم و مداوم داشته باشید. اغلب، برای این نوع کارمندان، احساس ارزشمندی منجر به ارائه ارزش می شود.

یک گفتگوی سازنده برای شعله ور کردن انگیزه های جدید داشته باشید. در محل کار امروزی، منظم نگهداشتن کارمندان چالش برانگیز است. اما کارفرمایان می توانند بیاموزند که چه چیزی باعث کمبود توجه می شود و چگونه دوباره آن را تشدید کنند. هنگامی که کارفرمایان از طریق گفتگوی سازنده، بازخورد و تعیین هدف، کارکنان را درگیر می‌کنند و در عین حال ارتباط واضحی بین عملکرد و پرداخت برقرار می‌کنند، کارمندان بیشتر درگیر کار خود می‌شوند، به کارفرمای خود اعتماد بیشتری می‌کنند و انگیزه بیشتری دارند. 

تعادل کار و زندگی برای افزایش رضایت :

در صورت امکان، ترتیبات کاری انعطاف پذیر را ارائه دهید. روش هایی مانند کار از راه دور یا زمان انعطاف پذیر را برای پاسخگویی به نیازها و ترجیحات مختلف کارکنان در نظر بگیرید. به وضوح انتظارات مربوط به این ترتیبات منعطف را ترسیم کنید تا اطمینان حاصل شود که همه طرف ها مسئولیت های خود را درک می کنند. همچنین، مطمئن شوید که تیم‌های ناراضی را تشویق می‌کنید تا با مدیران خود در مورد آنچه برای آنها بهتر است صحبت کنند و راه‌حل‌هایی را بیابند که برای هر دو طرف مفید باشد.

تعادل کار و زندگی را تشویق کنید. این کار برای رسیدگی به کارکنان ناراضی و بهبود رفاه کلی در شرکت بسیار مهم است. شما باید آنها را تشویق کنید که به طور منظم استراحت کنند و از زمان تعطیلات خود برای شارژ مجدد استفاده کنند. به خصوص اگر متوجه شوید که آنها باعث ایجاد یک محیط کاری خصمانه در تیم می شوند. با مرخصی گرفتن مخالفت نکنید و کارمندان را تحقیر نکنید.

تکنیک های جذب مجدد :

مدیران خود را با تکنیک های حل تعارض آموزش دهید تا تعارضات پیش امده بین کارکنان را به طور موثر مدیریت کند و از بدتر شدن آنها جلوگیری کند. یک فرآیند میانجیگری شخص ثالث بی طرف راه اندازی کنید تا همه چیز منصفانه و بی طرفانه باشد. اما مطمئن شوید که آنها با قوانین کار مطابقت دارند. راه حل های برد-برد را هدف قرار دهید که هم به نگرانی های مدیر و هم کارمند رسیدگی می کند و به تیم کمک می کند تا بهتر با هم کار کنند. راه حل های مورد توافق را بنویسید. آنها را زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید که همه به آنها پایبند هستند. این امر به سرعت تضادها را حل می‌کند. همچنین روابط را تقویت می‌کند و باعث ایجاد یک تیم متحدتر بدون مشکلات رفتاری می‌شود.

کارگاه های مدیریت استرس را ارائه دهید تا بتوانند راه های عملی مقابله با استرس را بیاموزند. حتی اگر ناشی از زندگی شخصی آنها باشد. شما همچنین می توانید دسترسی به خدمات مشاوره را برای کسانی که نیاز به حمایت حرفه ای دارند فراهم کنید. این رویکرد همه جانبه برای مدیریت استرس به همه کمک می کند احساس بهتری داشته باشند و بهتر کار کنند. وقتی شرکت ها مدیریت استرس را در اولویت قرار می دهند، هم شادی و هم بهره وری کارکنان را افزایش می دهد.

سیاست درهای باز :

سیاست درهای باز را اجرا کنید. داشتن یک سیاست درهای باز برای باز نگه داشتن کانال های ارتباطی و صادقانه در محل کار بسیار عالی است. خط مشی شرکت را به وضوح به همه کارکنان ابلاغ کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها درک می کنند که از آنها استقبال می شود تا هر گونه نگرانی یا ایده را مستقیماً با مدیریت در میان بگذارند. زمان‌های خاصی را تنظیم کنید که برای جلسات حضوری در دسترس هستید تا کارمندان به راحتی با شما تماس بگیرند. در نهایت، به طور منظم به همه در مورد خط مشی درهای باز و اینکه چرا مهارت های ارتباطی باز ضروری است، یادآوری کنید.

رسیدگی بلافاصله :

بلافاصله به نگرانی ها رسیدگی کنید. تشخیص این مسائل ممکن است دشوار باشد. زیرا می توانند به طرق مختلف ظاهر شوند. به تیم خود پیام دهید که اگر چیزی باعث ناراحتی آنها شود، مدیریت اهمیت می دهد. اگر به ناامیدی کارمندان رسیدگی کنید، آنها ممکن است با هم تیمی های خود مثبت تر در مورد شرکت صحبت کنند و منبع منفی را از بین ببرند و سلامت فرهنگ شرکت را بازیابی کنند. با این حال، اگر رهبران مشکلات را تشخیص دهند، تنها راه حل از طریق ارتباط باز و صادقانه است. رهبران می توانند با صحبت با کسانی که کیفیت کار یا خروجی آنها ممکن است آسیب ببیند منبع مشکل را پیدا کنند. امیدواریم برای مدیریت و رفع این قبیل مشکلات از ” چگونه کارمند ناراضی را مجدد جذب کنیم؟ ” بهره مند شوید.

هنگامی که کارکنان به طور دسته جمعی از کار جدا می شوند، رهبران باید یک ممیزی فرهنگی انجام دهند، مشکلات را تصدیق کنند و بر اساس بازخوردها عمل کنند. با این حال، یک کارمند ناراضی ممکن است منعکس کننده مسائل گسترده نباشد. اما شکایات کارمند را بررسی کنید. هر گونه الگوی تجاری را شناسایی کنید و مطابق با آن پاسخ دهید.

همچنین بخوانید : نشانه های شناخت کارمند ناراضی چیست؟

منبع : Harvard Business Review

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *